Top 5 meest gebruikte verzendverpakkingen door webshops

Top 5 meest gebruikte verzendverpakkingen door webshops

Het aantal producten, dat online aangeschaft wordt, stijgt nog steeds gestaag. Een goede reden voor Verzendverpakkingenshop.nl om te inventariseren wat de groei in online aankopen betekent voor de verzendverpakkingenmarkt. De webshop voor webshops vroeg webwinkeleigenaren naar de verpakkingen die zij het meest gebruiken. Dat resulteerde in een top 5 meest gebruikte verzendverpakkingen van webshops in Nederland. Kevin Reijnders en Robin Blokland van Verzendverpakkingenshop.nl werden daarnaast gevraagd naar tips en adviezen over de verschillende verpakkingen in de top 5.

1.     Kartonnen dozen

Veruit de meest gebruikte verpakking door webshops is de welbekende kartonnen doos. Meer dan 70% van de ondervraagde webshopeigenaren gebruikt de kartonnen verzendverpakking om producten bij de klant thuis te krijgen. De kartonnen doos is voor veel webshops de meest voor de hand liggende verzendverpakking: de dozen zijn verkrijgbaar in verschillende formaten, beschermen de producten goed door de stevige randen en zijn door de standaard vorm altijd geschikt voor het logistieke proces.

Tip: minimaliseer lucht verpakken

Kevin Reijnders, Accountmanager bij Verzendverpakkingenshop vertelt: "Webshopeigenaren met kartonnen dozen als verzendverpakking doen er goed aan zo min mogelijk lucht te verpakken. Vaak worden te grote dozen gebruikt voor het product dat ermee verzonden wordt. Hierdoor wordt veel ‘lucht’ verpakt, waardoor er onnodig te veel verpakkings- en opvulmateriaal wordt gebruikt, én de doos meer ruimte in beslag neemt in het logistieke proces dan nodig.”

“Om onnodig extra kosten te besparen én een duurzamer verzendbeleid te kunnen hanteren hebben webshops de optie voor dozen op maat. Zeker voor bedrijven met een uiteenlopend assortiment kan de doos op maat een oplossing bieden om lucht verpakken te voorkomen, omdat de webshops voor ieder product keuze heeft uit een passende doos

2.     Opvulmaterialen

Veel webshops maken gebruik van opvulmaterialen. De webshopeigenaren gebruiken opvulmaterialen bijvoorbeeld voor de verzending van breekbare producten, of voor verzenddozen die eigenlijk te groot zijn voor het product dat erin verzonden wordt. Met het opvulmateriaal wordt voorkomen dat de producten gaan schuiven en ze onderweg beschadigd raken. Webshops gebruiken vaak bubbelfolie om producten te beschermen. Luchtkussentjes worden vaak ingezet om de lege ruimte in een te grote verpakking op te vullen.

Tip: verstelbare dozen  

Kevin: "Zoals eerder genoemd wordt vaak loze ruimte verpakt, waardoor soms onnodig vulmateriaal wordt gebruikt. Een voorbeeld van een doos op maat is de innovatieve ‘Varibox’. De doos is op hoogte verstelbaar, waardoor de doos voor iedere verzending kan worden aangepast. Dergelijke oplossingen bieden de webshop een duurzamere oplossing én soms een goedkopere, afhankelijk van de samenstelling van het assortiment en de hoogte van de afzet."

3.     Zakken

Verzendzakken, veelal gemaakt van plastic, staan op de derde plek in de top 5 meest gebruikte verzendverpakkingen van webshops. De zakken worden veelal gebruikt om kleding mee te verzenden. In de meeste gevallen, afhankelijk van het formaat en het gewicht van de zak, past de verzendzak door de brievenbus. Dat is handig voor zowel de klant als voor de webshop: de klant hoeft niet thuis te blijven om een pakketje in ontvangst te nemen en hoeft niet bij de buren aan te bellen. De webshop bespaart op zijn plaats op verzendkosten, omdat de meeste zakken met de reguliere post mee kunnen. Een verzendzak mag nog door de brievenbus als deze niet groter is dan 38 x 26,5 x 3,2 centimeter en niet meer weegt dan 2 kilogram.

Tip: de verzendzak met retourstrip

Robin Blokland, Marketeer bij Verzendverpakkingenshop: "Webshops die te maken hebben met veel retourzendingen, kunnen kiezen voor een verzendzak met dubbele plakstrip. Hierdoor wordt het zowel voor de klant als voor de webshop eenvoudig om producten te retourneren. De klant hoeft immers niet op zoek naar verpakkingsmateriaal om het product retour te sturen, omdat zakken met een goede plakstrip minder snel scheuren. De webshop bespaart daarnaast op tapekosten en op eventuele kosten voor beschadiging van de producten omdat het risico wordt uitgesloten dat klanten een onvoldoende beschermde verpakking gebruiken voor de retourzending."

4.     Enveloppen

Op nummer 4 staat de envelop als verzendverpakking. 9 procent van de webwinkeleigenaren gebruikt deze verzendverpakking om zijn producten bij de klant te krijgen. De enveloppen variëren van beschermende luchtkussenenveloppen met bubbelfolie tot flinterdunne papieren enveloppen. Enveloppen zijn vooral populair onder webshops met kleine materialen, zoals elektronica-onderdelen en sieraden. Een groot voordeel van de envelop als verzendverpakking is wederom dat deze door de brievenbus past, wat de webshop flink scheelt op de verzendkosten.  

Tip: meerdere producten in één envelop

Kevin: "Voor het versturen van meerdere samples of meerdere documenten tegelijk zijn er speciale monsterzakenveloppen op de markt verkrijgbaar. Dit soort enveloppen zijn zowel op de bodem als aan de zijkanten uit te vouwen, waardoor er veel ruimte is voor de producten."

5.     Brievenbusdozen

Verpakkingen die door de brievenbus passen zijn goed vertegenwoordigd in de top vijf. Op nummer vijf staat de brievenbusdoos (8 procent van de webshops). Brievenbusdozen zijn meestal in verschillende maten beschikbaar, zoals A6-, A5- en A4-formaat. De brievenbusdoos wordt vaak gebruikt voor boeken, catalogi en kaarten. De brievenbus wordt door steeds meer bedrijven toegevoegd als verzendverpakking om niet meer onnodig te groot te verpakken en op verzendkosten te besparen.

Tip: personaliseer je verpakking

"Een verpakking dient vandaag de dag niet meer puur en alleen ter bescherming; het is ook een middel om het verhaal van een bedrijf te vertellen. Steeds vaker kiezen webshops er daarom voor om de lay-out van de verpakking aan te passen aan de eigen huisstijl. De verpakking wordt zo herkenbaar voor de klant, én geeft het gevoel dat hij een ‘cadeautje’ ontvangt’’, aldus Robin.